Nauka i Doskonalenie Pływania
Pływanie jest jedną z najpopularniejszych form aktywności ruchowej
Pływanie to sport uprawiany bez względu na wiek, płeć, uzdolnienia ruchowe czy sprawność fizyczną. Aktywność fizyczna w środowisku wodnym niesie za sobą wartości: zdrowotne, utylitarne, estetyczne, rekreacyjne, korekcyjno-kompensacyjne, rehabilitacyjne i poznawcze.
Szeroko rozumiany sport odgrywa ważną rolę w życiu dziecka, gdyż w okresie dorastania następuje intensywny rozwój zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Udział w zajęciach sportowych kształtuje charakter młodego człowieka i wzbogaca jego osobowość.
Celem głównym jest wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju, uświadomienie konieczności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz pobudzanie aktywności fizycznej w środowisku wodnym.
Pozostałe cele
- Opanowanie nauki pływania
- Wdrażanie do dbałości o zdrowie
- Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- Przeciwdziałaniem wadom postawy
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej przez sport całego życia
Cele etapowe
- Udział w zajęciach
- Stosowanie zasad bezpieczeństwa
- Współpraca w zespole
- Propagowanie postaw prozdrowotnych
- Poznanie własnych słabych i mocnych stron
- Poznanie własnego poziomu sprawności fizycznej
Założenia programu
Podstawowe założenia:
- 1 lub 2 godziny nauki pływania w ciągu tygodnia
- Średnio 31 tygodnie x 1 lub 2 godziny = 31 lub 62 godzin w ciągu roku szkolnego
- Realizacje zajęć nauki pływania
- Zajęcia nie podlegają ocenie
Program zakłada naukę pływania przez:
- Zabawę i zadania ściśle określone oraz udział w zawodach na szczeblu klubowym i gminnym
Program zakłada motywowanie uczestnika w trakcie zajęć przez:
- Pochwały, dyplomy, zwracanie uwagi, co należy poprawić
- Nagrody w postaci naklejek motywacyjnych
Program zakłada realizację sprawdzianów w trakcie nauki:
- Łatwych sprawdzianów w trakcie trwania nauki pływania w dowolnym momencie zajęć
- Podział nauki pływania na 4 cykle po 15 godzin, po każdym cyklu sprawdzian, a na zakończenie semestru szkolnego udział w zawodach klubowych lub gminnych na dystansie 25 m
Po każdym cyklu powinien odbyć się sprawdzian obejmujący zakres zrealizowanej tematyki – pozwoli to na dokładne określenie poziomu umiejętności grupy.